PAssAGE 5: UNFOLDING FUTURE - Eva Veldhoen - Frome - 07.07.23 / 25.08.23
‘ I feel like I need something bigger from life ‘ - UNFOLDING FUTURE.
The first conversations regarding the possibility of creating what eventually became The Eye Sees were held in a dear friend’s house in the Somerset countryside just outside Frome. So it is with great pleasure that The Eye Sees returns to this beautiful part of England for our new PAssAGE to present the work of Dutch photographer, Eva Veldhoen.
For her new series, Eva photographed the paper planes made by her 8-year-old son. Fascinated by their seemingly endless variations, she captured close to 100 of them, all different. By photographing them out of context, against a plain background, Eva invites you to see, really see, the beauty in these little, imperfect creations.
Inspiration came at a moment in Eva’s life where she was experiencing no sense of direction, a void. What does the future look like if there’s no plan? Can we dance with the unknown, fly into the future using the wings of our imagination, she wonders. This series is about creating from emptiness.
Eva is particularly drawn by ordinary, everyday objects. She aims to show and celebrate the true beauty - essence - of things. To do so, she likes to closely zoom in on her subject and strips out any unnecessary details. This often results in decontextualised or somewhat abstract images.
It is the creative process that interests Eva a lot and has been the subject of several of her projects. After leaving her career as a lawyer in 2018, she discovered how rich life can be if we approach it with curiosity and openness, follow our intuition and embrace every stage of the process.
In 2020, Eva published her first book, ‘Play’, which was nominated for the 2021 Paris Photo-Aperture Foundation PhotoBook Awards. Her second book, ‘everything is already there’, came out in 2022. Eva graduated from Fotoschool Statief, Utrecht (NL) in 2021 and is a member of Self Publishers United, a collective of self-publishing photographers from Amsterdam.
PAssAGE 5 is shown in collaboration with the long time Frome resident and business owner Anthony Hick at his store Assembly on picturesque Catherine Hill.
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Les premières conversations concernant la possibilité de créer ce qui est finalement devenu The Eye Sees ont eu lieu dans la maison d'une amie très chère dans la campagne du Somerset, juste à l'extérieur de Frome. C'est donc avec grand plaisir que The Eye Sees revient dans cette belle région dans l’ouest de l'Angleterre pour notre nouveau PASsAGE et pour présenter le travail de la photographe hollandaise, Eva Veldhoen.
Pour sa nouvelle série, Eva a photographié les avions en papier fabriqués par son fils de 8 ans. Fascinée par leurs variations apparemment infinies, elle en a capturé près de 100, toutes différentes. En les photographiant hors contexte, sur un fond uni, Eva vous invite à voir, vraiment voir, la beauté de ces petites créations imparfaites.
L'inspiration est venue à un moment de la vie d'Eva où elle ne savait plus que faire, où elle ne ressentait qu’un vide. À quoi ressemble l'avenir sans plan? Pouvons-nous danser avec l'inconnu, voler dans le futur en utilisant les ailes de notre imagination, se demande-t-elle. Cette série évoque la création qui naît du vide.
Eva est particulièrement attirée par les objets ordinaires du quotidien. Elle aime montrer et célébrer la vraie beauté - l'essence - des choses. Pour ce faire, elle s’approche au plus près de son sujet et supprime tous les détails inutiles. Souvent, cela se traduit par des images décontextualisées ou quelque peu abstraites.
C'est le processus créatif qui intéresse le plus Eva et qui a fait l'objet de plusieurs de ses projets. Après avoir quitté sa carrière de juriste en 2018, elle a découvert à quel point la vie peut être riche si nous l'abordons avec curiosité et ouverture, suivons notre intuition et embrassons chaque étape du processus.
En 2020, Eva publie son premier livre, « Play », qui a été nominé pour les Paris Photo-Aperture Foundation PhotoBook Awards 2021. Son deuxième livre, "tout est déjà là", est sorti en 2022. Eva est diplômée de la Fotoschool Statief, Utrecht (NL) en 2021 et est membre de Self Publishers United, un collectif de photographes auto-édités d'Amsterdam.
PASsAGE 5 est présenté en collaboration avec Anthony Hick, résident de longue date de Frome et propriétaire du superbe magasin Assembly sur la rue pittoresque de Catherine Hill.
www.evaveldhoen.com
PAssAGE 4: Figures II - Lucas Blalock - Athens - 09.06.23 / 31.07.23
Lucas Blalock (Asheville, North Carolina, lives and works in New York) is interested in revealing the process behind photographic images. He pursues this through a variety of overlapping strategies (often involving Photoshop which he uses to emphasise the edit rather than perfect an image ) that in some way alienate the “natural” view generally associated with photographic pictures. His practice involves photographing objects that “ have something pathetic about them” as he once said. First shot with a large format camera on film, his images are then scanned and digitally altered.
Blalock’s pictures have been included in recent exhibitions at the Museum of Modern Art, the the Walker Art Center, the Hammer Museum, the Albright-Knox Art Gallery, and the Metropolitan Museum of Art. He has made a number of artist books including Towards a Warm Math (Hassla, 2011), Windows Mirrors Tabletops (Morel, 2013), Inside the White Cub (Peradam, 2014) and SPBH Subscription Series Vol. IIV (Self Publish Be Happy, 2014). Blalock is also active as a writer and has published in a number of periodicals including Aperture, Foam and Mousse.
A second installation by American artist Elise Ferguson, PAssAGE 3: Plaza is on view on the facade of Daedalidon 3, Kato Petralona 118 53.
Both artists have developed a site specific work for each building’s facade, viewable 24/7, maintaining the ongoing commitment of The Eye Sees to making great art available, free, to as many people as possible. The same principle is shared by Daedalus Street, the studio project of artists Rowena Hughes and Athanasios Argianas who are inviting friends and colleagues to work in Athens, experimenting within the fabric of the city and engaging with its energy. Daedalus Street is funded through the generosity of patrons, grants and through selling artist editions.
PAssAGE 3: Plaza - Elise Ferguson - Athens - 09.06.23 / 31.07.23
In her works, at the intersection of painting, sculpture and printmaking, Elise Ferguson gives equal weight to the pleasures of creating something resolutely optical – concentric circles, radiating grids and undulating patterns.
The artist combines pattern and colour to explore space and perception, usually working with a combination of pigmented plaster and ink on MDF panels. For PAssAGE 3, Elise remains true to the process but then photographs the work to be displayed publicly in Athens.
Ferguson (Richmond, Virginia, lives and works in Brooklyn, NY) has had solo exhibitions with Halsey McKay Gallery, White Columns, Envoy Enterprises, New York and at Illinois State University. Her works have been included in exhibitions at Luhring Augustine, Team Gallery, Dieu Donne Papermill, The Sculpture Center, Andrew Kreps, and CRG Gallery, New York; Bowdoin College Museum of Art in Brunswick, Maine, Fourteen30 Contemporary, Portland, Norwich Galllery, England, Lothringer Dreizen, Munich, amongst others.
Plaza is shown on the huge windows of Daedalus Street’s studio on its namesake Daedalidon. Another installation by American photographer Lucas Blalock, PAssAGE 4: Figures II is on view on the edge of the ancient city walls, at the corner of Kydantidon & Kallisthenous, Ano Petralona 118 51.
Both artists have developed a site specific work for each building’s facade, viewable 24/7, maintaining the ongoing commitment of The Eye Sees to making great art available, free, to as many people as possible. The same principle is shared by Daedalus Street, the studio project of artists Rowena Hughes and Athanasios Argianas who are inviting friends and colleagues to work in Athens, experimenting within the fabric of the city and engaging with its energy. Daedalus Street is funded through the generosity of patrons, grants and through selling artist editions.
PAssAGE 2: The Touch of Others - Cecilia Bonilla - Roussillon - 21.03.23 / 31.05.23
A series of large panelled glasshouses packed with plants from around the world. In one corner, vintage treasures from years gone by. Both brought to life by people seeking out things to bring sensory and visual pleasures to touch their lives. This is Appy, renowned plant specialists in the Luberon Valley and the scene and inspiration for Passage2: The Touch of Others - four site specific works from the artist Cecilia Bonilla.
The source material for the four new works are cut-outs from second hand gardening and glamour magazines from the 1950s and 60s. Bonilla pairs images of seductive semi-naked women with images of nature in such a way that the flora and fauna featured take the place of facial and bodily features, shaping the original images into imagined new narratives. These carefully considered combinations allow for new relationships to form between the subjects, their bodies and their environment.
The title of the exhibition refers to the second-hand nature of the material used as well as to the function of the site - growing and selling plants and vintage goods, goods that may have passed through many hands and touched many lives. Here, in this nursery, nature, historically regarded as fearsome and wild, is tamed by human touch, carefully prepared to be taken home and nurtured by new owners.
Bonilla’s work is concerned with the physical quality of printed and mass-produced images, she is interested in how after being touched or handled and often then discarded, these images appear vulnerable to new interpretations. Often re-assembling a single image or combining two in a deceptively simple way she subverts an image’s original meaning through subtle alterations or amendments, reconfiguring, perverting and dismantling its original function.
Originally from Uruguay, Cecilia Bonilla completed her post-graduate studies at Chelsea College of Art and Design and now lives and works in Margate, UK. She is a multi-disciplinary visual artist working with collage, installation, assemblage and video.
Recent exhibitions include Campo Art Festival, Laguna Garzon, Uruguay (2022), Contagio (2020), Cecilia Brunson Projects, London; Notices in a Mutable Terrain (2019), Piero Atchugarry gallery, Miami; I’ts Not Forever (2018), Galeria del Paseo, Punta; del Este, Uruguay. In 2016 she was a finalist for the National Prize for Visual Arts Montevideo, Uruguay; Bonilla has also exhibited as part of Photomonth, Krakow, (2013) at Centre for Photography, Stockholm (2010) and Nurture Art, NY (2010). Her videos have been screened at Arnolfini, Bristol (2013), at Charlie Dutton Gallery, London (2012), at EyeBeam, NY (2013), amongst others.
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Une série de gigantesques serres en verre remplies de plantes du monde entier. Dans l’une d’elles, des trésors vintage des années passées. Le tout vibrant de vie avec des personnes à la recherche de quelque chose qui apportera plaisirs sensoriels et visuels à leur quotidien. C'est Appy, spécialiste renommé pour ses plantes dans la vallée du Luberon et maintenant lieu d’exposition et inspiration pour Passage2 : The Touch of Others - quatre œuvres spécifiquement imaginées pour le site par l'artiste Cecilia Bonilla.
Les œuvres ont été créées à partir de photographies découpées dans des magazines d’occasion de jardinage et de glamour des années 1950 et 1960. Bonilla associe des images de femmes séduisantes à moitié nues à des images de la nature de telle sorte que la flore et la faune présentées remplacent les traits du visage et les corps, façonnant les images originales en de nouveaux récits imaginaires. Ces combinaisons mûrement réfléchies permettent de nouer de nouvelles relations entre les sujets, leur corps et leur environnement.
Le titre de l'exposition fait référence au matériel d’occasion utilisé ainsi qu'à la fonction du lieu même - cultiver et vendre des plantes et des produits vintage, des marchandises qui ont pu passer entre de nombreuses mains et toucher de nombreuses vies. Ici, dans cette pépinière, la nature, considérée historiquement comme redoutable et sauvage, est apprivoisée par le contact humain, soigneusement préparée pour être rapportée à la maison et choyée par de nouveaux propriétaires.
Le travail de Bonilla s'intéresse à la qualité physique des images imprimées et produites en série et à la façon dont après avoir été touchées ou manipulées et souvent jetées, ces images semblent sujettes à de nouvelles interprétations. En réassemblant une seule image ou en en combinant deux d'une manière trompeusement simple, l’artiste subvertit le sens original d'une image par de subtiles altérations ou modifications, reconfigurant, pervertissant et démantelant sa fonction d'origine.
Originaire d'Uruguay, Cecilia Bonilla a terminé ses études supérieures au Chelsea College of Art and Design et vit et travaille maintenant à Margate, au Royaume-Uni. Elle est une artiste visuelle multidisciplinaire travaillant le collage, l'installation, l'assemblage et la vidéo.
Ses expositions récentes incluent Campo Art Festival, Laguna Garzon, Uruguay (2022), Contagio (2020), Cecilia Brunson Projects, Londres ; Notices in a Mutable Terrain (2019), galerie Piero Atchugarry, Miami ; Ce n'est pas pour toujours (2018), Galeria del Paseo, Punta ; del Este, Uruguay. En 2016, elle a été finaliste du Prix national des arts visuels de Montevideo, Uruguay ; Bonilla a également exposé dans le cadre de Photomonth, Cracovie, (2013) au Center for Photography, Stockholm (2010) et Nurture Art, NY (2010). Ses vidéos ont été projetées à Arnolfini, Bristol (2013), à la Charlie Dutton Gallery, Londres (2012), à EyeBeam, NY (2013), entre autres.
Pépinière Appy: 2502 Route de Gordes, D102, 84220 Roussillon
www.ceciliabonilla.com
PAssAGE 1: Radiant Auras - Fiona Grady - Lyon - 10.11.22 / 10.01.23
After four great years at Rue du 4 Septembre, The Eye Sees leaves Arles to become an itinerant gallery - scouting interesting venues to present the work of exciting established or emerging artists.
Our first stop, our ‘PAssAGE 1’, is the glorious city of Lyon. We have decided to team up with our good friends Summer in their shop to present RADIANT AURAS, a brand new vinyl installation by British artist Fiona Grady on the windows of the store, 1 Place Gailleton in the 2nd arrondissement. This first PAssAGE is our second collaboration with the artist - she was the fifth guest of our Entractes programme back in 2019 in Arles.
Born into a family of mathematicians, Fiona always employs a systematic approach to intervene within a space. Through her use of light, colour, shape, surface and scale, her colourful geometric artworks transform their setting and provide a unique response to the specifics of the place in which they are located. Activated by changes in the direction and intensity of daylight Grady’s work quietly marks the passing of time.
Fiona refers to her artworks as giant jigsaw puzzles that employ repetition of forms to build a larger image. In her current practice, she is considering how to use colour and reflective materials to create a source of light. Her harmonious palette of tones when placed together appear to glow, indicating a radiant light scattering across the windows. The shapes on Summer’s frontage, that are purposefully open to interpretation, playfully dance across the glass and introduce an ambiant aura to their setting.
This colourful presentation runs simultaneously with Manifesto of fragility, the 16th Lyon Art Biennale.
Fiona Grady (b. 1984, Leeds) studied MA Fine Art at Wimbledon College of Art, University of the Arts London. Recent soloexhibitions include Foundry Gallery, Blackpool, the Art Station, Saxmundham, the University of Brighton; Chapter Arts Centre, Cardiff and Art House Wakefield. She has been commissioned worldwide by organisations and institutions including: Pitzhanger Manor & Gallery, Canary Wharf Group, ITV, Heals London, Watts Gallery Artists’ Village and NHS Nightingale Project. She was awarded the Mark Rothko Memorial Trust Bursary. Her works are held in public and private collections across Europe, North America, and New Zealand.
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Après quatre belles années rue du 4 septembre, The Eye Sees quitte Arles pour devenir une galerie itinérante, recherchant des lieux intéressants pour présenter le travail d'artistes passionnants aussi bien confirmés qu’ émergents.
Notre premier arrêt, notre « PAssAGE 1 », est la glorieuse ville de Lyon. Nous avons décidé de nous associer à nos bons amis Summer dans leur boutique pour présenter RADIANT AURAS, une toute nouvelle installation vinyle de l'artiste britannique Fiona Grady sur les vitrines du magasin, 1 Place Gailleton dans le 2ème arrondissement. Ce premier PAssAGE est notre deuxième collaboration avec l'artiste - elle était la cinquième invitée de notre programme Entractes en 2019 à Arles.
Née dans une famille de mathématiciens, Fiona utilise toujours une approche systématique pour intervenir dans un espace. Par son utilisation de la lumière, de la couleur, de la forme, de la surface et de l'échelle, ses œuvres géométriques colorées transforment leur environnement et apportent une réponse unique aux spécificités du lieu dans lequel elles se trouvent. Activé par les changements de direction et d'intensité de la lumière du jour, le travail de l’artiste marque discrètement le temps qui passe.
Fiona décrit ses œuvres comme des puzzles géants qui utilisent la répétition de formes pour créer une image à plus grande échelle. Dans sa pratique actuelle, elle réfléchit à la manière d'utiliser la couleur et les matériaux réfléchissants pour créer une source de lumière. Son harmonieuse palette de tons lorsqu'elle est placée ensemble semble briller, indiquant une lumière rayonnante qui se diffuse à travers les vitrines. Les formes sur la devanture de Summer, volontairement ouvertes à l'interprétation, dansent de manière ludique sur le verre et introduiront comme une aura ambiante.
Cette présentation haute en couleurs se déroule simultanément avec Manifeste de la fragilité, la 16e Biennale d'art de Lyon.
Fiona Grady (née en 1984 à Leeds) a étudié les beaux-arts au Wimbledon College of Art de l'Université des Arts de Londres. Ses expositions personnelles récentes incluent la Foundry Gallery, Blackpool; l'Art Station, Saxmundham; l'Université de Brighton; Chapter Arts Centre, Cardiff et Art House Wakefield. Elle a reçu des commandes dans le monde entier par des organisations et des institutions telles que : Pitzhanger Manor & Gallery, Canary Wharf Group, ITV, Heals London, Watts Gallery Artists' Village et NHS Nightingale Project. Elle a été lauréate de la bourse Mark Rothko Memorial Trust. On peut retrouver ses œuvres dans des collections publiques et privées à travers l'Europe, l'Amérique du Nord et la Nouvelle-Zélande.